یازده سپتامبر، تئوری توطئه یا توهم توطئه ؟!

یازده سپتامبر، تئوری توطئه یا توهم توطئه ؟!

توضیحاتی در مورد اختلاف میان دو دیدگاه در رابطه با حوادث یازده سپتامبر 2001

.

.

.

اپیزود دهم (قدرت واحد) در رابطه با حوادث یازده سپتامبر سال 2001 بود. روز سرنوشت سازی که نقطه آغاز جدیدی برای برافروختن آتش جنگ در خاورمیانه شد. وقایع یازده سپتامبر رو با جزئیاتش در همون اپیزود بررسی کردیم و گفتیم که این اتفاقات چطور بهانه ای شد برای یورش به خاورمیانه. اما یازده سپتامبر بارها و بارها توسط افراد با انگیزه های مختلف با سناریو و تئوری های مخلتفی بیان شده. دیدگاه ها در رابطه با حوادث این روز به حدی مختلف هستن که یازده سپتامبر رو بعنوان یکی از مبهم ترین و رازآلودترین وقایع تاریخ باقی میذارن.

جزئیات این حادثه با روایت های مختلف بارها تکرار شده و ابهام های زیادی در موردش مطرح شده که خیلی از این ابهامات بدون پاسخ باقی موندن. یازده سپتامبر روزی بود که در اون دوتا از بلندترین ساختمان های دنیا بخاطر حملات تروریستی سقوط کردند. حملات تروریستی از طرف القاعده طراحی و اجرا شده بود که در اون هواپیماهای مسافربری به همراه مسافرانشون روبوده شدن و به سمت برج های مرکز تجارت جهانی هدایت شدن و به صورت عمدی با اختلاف زمانی حدود 20 دقیقه بترتیب با برج شمالی و جنوبی مرکز تجارت جهانی اصابت کردن. هواپیماهای بوئینگ غول پیکری که با سرعت زیاد به برج ها برخورد کرده بودن، آتش سوزی گسترده ای رو در طبقات فوقانی برج ها راه انداختن. برج جنوبی بعد از 56 دقیقه و برج شمالی بعد از 102 دقیقه سوختن در آتش به ترتیب فروریختن.

مقامات رسمی علت فروپاشی برج ها رو کاهش مقاوت اسکلت فولادی ساختمون ها بر اثر سوختن در آتش بیان کردن. استدلالی که مورد قبول بسیاری قرار نگرفت. تئوریسن های مختلفی با بیان سناریوهای مختلف تابحال سعی داشتن ثابت کنن حوادث یازده سپتامبر یک توطئه برنامه ریزی شده بود. از نظر اون ها، القاعده نقش اساسی در فروپاشی برج ها نداشته بلکه قدرت های پشت پرده، نمایش یازده سپتامبر رو برای تحول اوضاع سیاسی به راه انداختن. گذشته از انگیزه ها و سناریوهایی که این گروه بیان میکنن اما ابهاماتی که در مورد فروپاشی برج ها وجود داره قابل تامله. همین ابهامات در رابطه با فروپاشی برج ها بود که پایه و اساسی شد برای کسانی که حوادث یازده سپتامبر رو توطئه قدرت های پشت پرده عنوان کردن.

مهم ترین ابهامی که وجود داره، در مورد فروپاشی ساختمان فولادیه. تابحال هیچ ساختمان فولادی در دنیا صرفا بخاطر آتش سوزی از هم نپاشیده. ساختمان های فولادی دیگه هم در دنیا بودن که ساعت ها در آتش سوختن و اما اسکلت شون پابرجا موند. آوارهایی که از فروپاشی دوبرج مرکز تجارت جهانی باقی موندن، ذهن ها رو به سمتی میبرن که سقوط برج ها رو ناشی از یک عامل ثانویه دیگه ای مثل انفجار بدونیم. قطعات کوچکی از این آوارها در برخی موارد انقدر با محل حادثه فاصله داشتن که نمیشه این همه فاصله رو صرفا ناشی از نیروی فروپاشی دونست. بنظر میرسه که نیروی انفجار این قطعات از ساختمون رو با این فاصله پرتاب کردن. ابهام دیگه ای که وجود داره در مورد ساختمون شماره هفتِ مرکز تجارت جهانیه. همون طور که در اپیزود قدرت واحد هم اشاره کردیم، مرکز تجارت جهانی شامل هفت تا ساختمون بود که دوتا از این هفت ساختمون از همه بلندتر بودن. این دوتا ساختمون 110 طبقه ای بعد از اصابت هواپیما و آتش سوزی فروریختن. اما در کنارشون پنج تا ساختمون کوتاه تر دیگه هم بودن که از بین این پنج ساختمون، فقط ساختمونِ شماره هفت که 47 طبقه داشت، حدود ساعت 5 بعد از ظهر همون روز فروریخت. هیچ هواپیمایی به ساختمون شماره هفت برخورد نکرده بود و هیچ آتش سوزی در این ساختمون نبود. مقامات رسمی علت فروپاشی این ساختمون رو موج فروپاشی دو ساختمون دیگه عنوان کردن. گفتن موج فروپاشی ساختمون شماره یک و دو ( برج های دوقلو ) روی ساختمون شماره هفت تاثیر گذاشته و بعد از چند ساعت باعث شل شدن این ساختمون و ریزشش شده.

 

 

اما این مقامات هرگز بیان نکردن که چرا چهار ساختمون دیگه مرکز تجارت جهانی یعنی ساختمون سه و چهار و پنج و شش فرو نریختن؟! این چهار ساختمون هم در کنار برج ها بودن و تحت تاثیر فروپاشی دو برج قاعدتا باید فرو می ریختن. گذشته از این ها بعضی از شاهدان ماجرا و آتش نشان ها نجات یافته از این حادثه نقل میکنن که در طبقات زیرین برج های مرکز تجارت جهانی احساسی از یک وقوع یک انفجار به آن ها دست داده و چند لحظه بعد از آن برج شروع به ریزش کرده.

زمان فروپاشی برج ها یکی دیگه از ابهامات ماجراست. برج جنوبی در یازده ثانیه و برج شمالی در هشت ثانیه فروریخت. این زمان به حدی سریعه که نمیشه تنها عامل ریزش طبقات پایینی برج رو فشار طبقات بالایی دونست. حدود 9 ثانیه زمان لازمه تا یک جسم به اندازه توپ بیلیارد از ارتفاع هم اندازه با ارتفاع برج های مرکز تجارت جهانی سقوط کنه و به زمین برسه. درحالیکه برج های مرکز تجارت جهانی در عرض هشت و یازده ثانیه فروریختن.

اگه فقط کاهش مقاوت ساختمان رو عامل فروپاشی بدونیم، باتوجه به تایم فروپاشی به این معنیه که طبقات بالایی بدون هیچ مقاومتی از سمت طبقات پایینی تخریب شدن یا بعبارت دیگه تایم عبور یک آدم از یک درِ باز، مساوی با تایم عبورش از یک در بسته است! اگر قرار بود سقوط برج ها صرفا بخاطر کاهش مقاوت طبقات بالایی باشه، زمان فروپاشی بایستی بیشتر از یازده ثانیه میشد. سقوط هشت و یازده ثانیه ای برج ها بیشتر توجیه گر این تئوریه که یک نیروی انفجار از پایین، طبقات ابتدایی برج رو منهدم کرده!

با این حال این تئوری ها مخالفان زیادی هم دارن. منهدم کردن دو ساختمون 110 طبقه ای با انفجار عمدی و مخفی کردنش مثل مخفی کردن فیل در لونه موشه! فروپاشی برج ها توسط هزاران شاهد زنده از نزدیک تماشا شد. انفجاری که بتونه برج های عظیم الجثه 110 طبقه رو از پا بندازه باید توسط تک تک این شاهدان گزارش میشد. علاوه بر اینکه فشار آوارهای طبقات بالایی که نسبت به طبقات زیرین زودتر شروع به فروپاشی کردن، باعث کاهش مقاومت طبقات زیرین شده و زمان سقوط برج رو کاهش داده. از همه این ها که بگذریم، سقوط برج های مرکز تجارت جهانی در یازده سپتامبر، یک تجربه عینی و عملی از فروپاشی دو برج با اسکلت فولادیه. هزاران تئوری هم که وجود داشته باشن تا ثابت کنن فروپاشی ساختمون 110 طبقه ای بدون نیروی انفجار مشابه حادثه یازده سپتامبر غیرممکنه، اما بازهم ما دیدیم که در یازده سپتامبر این اتفاق افتاد و این یعنی تئوری ها و محاسبات ما ایراد دارن و یا اطلاعات غلطی در اختیارمان قرار گرفته. تئوری های اثبات کننده در این راستا توهمی بیش نیست. همیشه مغزهای متفکری بوده اند که برای حوادث مهم تاریخ سناریوهای مختلف و ساختگی بیان کنن و همه اتفاقات رو یک توطئه و جریان برنامه ریزی شده عنوان کنن. حادثه یازده سپتامبر هم از این قاعده مستثنی نبوده. اما حتی تا امروز هم که حدود بیست سال از وقوع این حادثه میگذره، ذهن های پرسشگر بین دو دیدگاه مختلف گیج و مبهوت باقی موندن. تئوری توطئه یا توهم توطئه ؟!

 

با آرزوی بهترین ها

مسعود فهیمی، شهریور 1399

5/5 - (2 امتیاز)

این نوشته رو با بقیه اشتراک بذار

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *