عاقبت فرزندان استالین چی شد ؟!

عاقبت فرزندان استالین چی شد ؟!

به سر فرزندان حاکم مقتدر قرن بیستم چی اومد؟

.

.

.

..

فرزندان حاکم پهناورترین کشور جهان، آنچنان مثل پدرشان خوش شانس نبودند! فرزندان استالین هم مثل خیلی از حاکمان مقتدر تاریخ پاشنه آشیلش بودند. تا جایی که شاید اگر مثل هیتلر یا لنین فرزندی نداشت، نقطه ضعف کوچکتری برایش محسوب میشد. استالین از دو همسر رسمی خود صاحب سه فرزند بود. یک پسر از همسر اول و یک دختر و یک پسر دیگر از همسر دوم. البته احتمالا صاحب یک فرزند پسر نامشروع دیگر هم بود که شباهت عجیبی به استالین داشت. فرزندی که سرنوشت نامعلومی پیدا کرد.

یاکوف پسر ارشد استالین ، آنچنان رابطه صمیمی با پدر نداشت. او که از سن کودکی مادرش را از دست داده بود نزد خانواده مادری بزرگ شد. وقتی بلشویک ها در روسیه قدرت گرفتند، استالین او را نزد خود به موسکو آورد. یاکوف به خواست پدر وارد نیروی هوایی ارتش شد. اما آنچنان بداقبال بود که در همان روزهای نخست آغاز تهاجم آلمان به شوروی در جنگ جهانی دوم اسیر آلمانی ها شد. شاید عجیب ترین جمله ای که استالین در طول حیاتش به زبان آورد در مورد پسرش یاکوف بود؛ وقتی آلمانی ها پیشنهاد دادند که حاضرند یاکوف را با یک ژنرال آلمانی معاوضه کنند. اما استالین نپذیرفت و گفت :“همه سربازان شوروی همچون فرزندان من هستند و من یک سرباز ساده را با یک ژنرال معاوضه نمی کنم”سرانجام، فرزندِ حاکم ابر قدرت جهان، زمانی که سعی داشت از اردوگاه اسرا فرار کند، موقع فرار کشته شد.

بقیه فرزندان استالین هم سرنوشت آنچنان بهتری نسبت به برادرشان یاکوف نداشتند. سِوتلانا تنها فرزند استالین بود که با پدر رابطه عمیقی داشت. سوتلانا را محبوب ترین شخصیت در زندگی استالین توصیف کرده اند. کسی که استالین همیشه هوایش را داشت و همه خواسته هایش را مهیا می کرد. با این حال استالین، معشوق دخترش را که به نوعی دامادش محسوب میشد به جرم جاسوسی زندانی کرده بود و حتی گفته می شود دستور قتل دامادش را در خفا صادر کرد. عزیز دردانه پادشاه، سوتلانا، بعد از مرگ پدرش، مجبور شد خاک روسیه را ترک کند. چرا که بعد از مرگ استالین، سیاستمداران شوروی رویکرد استالین زدایی در پیش گرفت و در اثر همین موضوع فرزندان او را تحت فشار قرار دادند. سوتلانا تحت فشار جو ضد استالینی که بعد از مرگ پدرش بر کشور حاکم شد، مجبور بود کشورش را ترک کند. ابتدا به هندوستان رفت و از آنجا پناهنده سفارت آمریکا شد. در آمریکا به فعالیت هنری پرداخت و تا پایان عمر هشتادو پنج ساله خودش همان جا در آمریکا ماندگار شد.

اما پرحاشیه ترین فرزند استالین، پسر کوچکش واسیلی بود. او که مثل پدر و برادر در ارتش سرخ عضویت داشت و عضو تیم هاکی روی یخ نیز بود. زندگی واسیلی را سرشار از فساد مالی و فساد اخلاقی توصیف کرده اند. او با سهل انگاری در ارتش موجب مرگ چندین نفر شده بود. اغلب وقتش را با میگساری و تفریح میگذراند. بعد از مرگ استالین شدیدا مغضوب مخالفان پدرش شد. ژوکوف، فرمانده ارتش سرخ در مراسم وداع با جنازه استالین، جلوی چشم همه واسیلی را مورد ضرب و شتم شدید قرار داد طوری که سوتلانا به زحمت او را از زیر چکمه های ژوکوف بیرون کشید. واسیلی ابتدا از ارتش اخراج و زندانی شد و بعد تبعدیش کردند به ناحیه دور افتاده ای در سیبری. حدود ده سال بعد از مرگ استالین بود که در همان تبعید از دنیا رفت. شاید هم کمکش کردند تا از دنیا برود!

خلاصه اینطور بود که استالین بعد از مرگش در هیچ کدام از فرزندان خود جریان پیدا نکرد. دقیقا همان بلاهایی که ژوزف استالین در زمان حکومتش به سر مخالفان خود می آورد در نهایت نصیب فرزندانش شد. یعنی اسارت، نفی البلد و تبعید.

 

داستان زندگی ژوزف استالین را در سریال سه قسمتی پادکست معجون بشنوید. اپیزود هجدهم (مرد پولادین)، نوزدهم (یک قدم به عقب برنگرد) و بیستم (تمامیت خواه)

 

با آرزوی بهترین ها

مسعود فهیمی، شهریور ۱۴۰۰

4.2/5 - (11 امتیاز)

این نوشته رو با بقیه اشتراک بذار

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *